konu anlatımlı test, çözümlü matematik soruları, Kare Kod, konu anlatımlı dersler, lgs sınav sonuçları, LGS Kitapları, 6 sınıf konu anlatımlı testler, lgs cevap anahtarı, Konu Testi, Soru Anlatımları, Yorumlu sınav sorusu, Z Kitap, Ünite Değerlendirme Testleri, spotlu soru bankası, ayt hazırlık, tyt hazırlık, ayt hazırlık seti, tyt hazırlık seti, spotlu soru bankası, lgs hazırlık, en iyi lgs kitapları, spot soru bankası

Sadıkuygun Eğitim Yayınları


Üye Girişi Bayi Girişi Uygun Akademiye Giriş Yap

Çocuklarda Tik Bozukluğu

baby_7Çocuk Psikolojisinde tik bozukluğu ,klinik pratikte farklı görünümlerde karşımıza çıkar. Çocuklarda görülen bu tük bozukluklarının nedeni tam olarak ortaya konamamıştır ancak birçok teori ileri sürülmektedir.

Tik, birden ortaya çıkan, hızlı, yineleyici, ritmik olmayan, basmakalıp bir motor hareket ya da ses çıkarmadır.


Çocuğunuzun tik sahibi olmasının başlıca nedenleri şöyle sıralanabilir:

Kuralcı ve titiz ana, baba tutumları

Denetleyici ve çocuktan performansının üzerinde bir şeyler bekleyen ana baba tutumları

Tikler çocuklar arasında sık görülür.

Özellikle 7-11 yaşları arasında daha fazladır. Erkek çocuklarda kız çocuklarına göre daha sık gözlenmektedir.


Göz kırpma, baş sallama, omuz silkme, boğaz temizleme, ses çıkarma ya da daha karmaşık olabilen tiklerin önemli bir özelliği haftalar ve aylar içinde, hatta gün içinde çevre koşullarının değişimine göre şiddetinin artıp azalabilmesidir.

Tikler uykuda belirgin olarak azalır; stres, heyecan, yorgunluk ve hastalık ile artarlar.

Tik bozukluğu olanlar tiklerini bir süre için az da olsa baskılayabilirler ama bu süre sonunda tiklerde artış olabilir.

Bunu gözleyen anne, baba ve öğretmenler (yanlış olarak) bu çocukların hareketleri bilinçli yaptıklarını, eğer isterlerse hiç yapmayabileceklerini düşünebilirler.


Bu da çocuk ve anne-baba arasında sürtüşmelere neden olabilir.

Tik bozuklarının gidişi genellikle iyidir. Erişkinlik dönemine geçerken şiddetleri azalır ya da kaybolurlar. Birlikte kronik bir hastalığın bulunması ve yetersiz aile desteği gidişi olumsuz yönde etkileyen etkenlerdendir.

Eğer tikler belirginse çocuğun benlik saygısını düşürüp, sosyal ilişkilerini olumsuz yönde etkileyebilirler. Ayrıca yukarıda belirtilen nedenle anne, baba ile çocuğun arasında ilişki sorununa neden olabilir, ya da var olan sorunu artırabilir. Bu nedenlerle tedavi edilmesi uygun olur.


Tik bozukluğunu bir yelpaze gibi düşünürsek, yelpazenin bir ucunda çoğu okul çocuğunda görülebilen, geçici, tek belirtili tikler varken; diğer ucunda Tourette Bozukluğu vardır.

Geçici ve şiddetli olmayan tiklerde destekleyici tedavi yeterli olabilir. Burada anne, baba ve öğretmenin tiklerin istemli olmadığını kabullenmesi ve çocuğa destek olması önemlidir.

Hekim tarafından da stresin azaltılması, çocuğun benlik saygısının ve aile içi ilişkilerin iyileştirilmesine yönelik yaklaşımlar uygulanabilir. Eğer tikler şiddetliyse ya da kronikleşmişse ilaç tedavisi eklenmelidir.


Tik konusunun çözümünde aşağıdaki turde yaklaşımlarda bulunmak yararlı olabilir:

  • Çocuğunuza tiki ile ilgili ” yapma , etme ” mesajları vermeyiniz.
  • Cocuğunuzun duygularını öğrenmeye çalışınız.
  • Tiklerin çoğu gelip geçicidir. Kalıcı olanlar için bir uzmana başvurunuz.
  • Çocuğunuzun hangi ortamlarda ve kimlerin yanındayken tiksel davranışlarda bulunduğunu belirleyiniz.

Aileye öneriler:

  • Çocuğunuzda tik benzeri tekrarlayıcı hareketler gördüğünüzde önce bu hareketleri gözlemleyin.
  • Sıklığını, şiddetini arttırıcı ya da azaltıcı etkenler olup olmadığını, birlikte başka fiziksel belirti bulunup bulunmadığını gözleyin ve çocuk hekiminize danışın.
  • Eğer söz konusu olan bir fiziksel hastalık değilse bir çocuk ruh sağlığı çalışanından randevu alın.
  • Bu arada çocuğunuzun bu haraketleri istemli olarak yapmadığını bilin, tikleri için onu uyarmayın.
  • Uyarmanızın çocuğunuzun stresini artıracağından tiklerini de şiddetlendirebileceğini unutmayın.
  • Ayrıca uyarmanız, tam da desteğe ihtiyacı olan çocuğunuzla aranızı daha gerginleştirecek, kendine güvenini de azaltacaktır.
  • Çoğu zaman basit tikler, bu tutumlara dikkat edilirse ve öğretmen desteği de sağlanırsa bir süre sonra geçebilecektir.

 

Kaynak: cocukpsikolojisi.net

DİĞER YAZILARIMIZ

2. İzmir Kitap Fuarı Etkinliklerimiz

2. İzmir Kitap Fuarı Etkinliklerimiz

2. İzmir Kitap Fuarı –  28 Ekim-5 Kasım 2023 Fuar İzmir-Gaziemir Sadık Uygun Yayınları Etkinlikler Söyleşi: “Çocuklar İçin Felsefe Öyküleri ve Soru Sorma Cesareti” ...

Açılıyor işte okullar!

Açılıyor işte okullar!

Oysa yaz ne güzeldi! Kırlar, parklar ne güzeldi! Ah, sınırsız koştuğunuz keçiyolları, sokaklar, caddeler; dizlerden, dirseklerden yükselen sızı ne güzeldi! Haftada bir karış ...

LGS Matematik’te neler beklemeliyiz?

LGS Matematik’te neler beklemeliyiz?

  8. sınıf LGS Matematik Testi, mantık ve muhakemenin çok yoğun olduğu sorulardan oluşuyor. İlk defa geçen yıl bu türde uygulanan sınavın sorularına baktığımızda; ...

Çocukların Okulla İlgili Yaşadığı Sorunlar

Çocukların Okulla İlgili Yaşadığı Sorunlar

1. Çocuğum matematik işlemlerini nasıl yaptığını neden açıklayamıyor? – Çocuğunuzun bu yaşta çözüm yolunu anlatmak konusunda zorlanması normaldir. – Akıl yürütme ...

Okulöncesi Çocuğun Yaşadığı Bazı Sorunlar

Okulöncesi Çocuğun Yaşadığı Bazı Sorunlar

1. Anasınıfına giden, çok hareketli olan ve yerinde duramayan çocuğum hiperaktif olabilir mi? – Her hareketli çocuk, hiperaktif çocuk değildir. Hiperaktif çocuk; dalgın, ...

Okula Başlama ve Uyum Süreci

Okula Başlama ve Uyum Süreci

1. Çocuklar Okula Başladıklarında Neden Zorlanırlar? Okul her çocuk için yeni bir yaşam alanıdır. – Bu yeni yaşam alanı içerisinde aynı yerde 40 dakika oturma, – ...

Sadıkuygun Eğitim Yayınları Whatsapp Nasıl Yardımcı Olabiliriz.