UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8. SINIF

3. ÜNİTE © SADIK UYGUN YAYINLARI © YORUMLU ÖRNEK SINAV SORULARI MİLLÎ BİR DESTAN: YA İSTİKLAL YA ÖLÜM! 115 UYGUN T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8 SPOTLU SORU BANKASI 5 Türk ordusu Kütahya-Eskişehir Savaşlarında başarılı ola- mamış ve Sakarya Irmağı’nın doğusuna kadar çekilmek zorunda kalmıştı. Bu süreçte TBMM, Mustafa Kemal’i üç aylık bir süre için başkomutan tayin etti. Mustafa Kemal ordunun ihtiyaçlarının karşılanması için halkı maddi ma- nevi bütün kaynaklarıyla Millî Mücadele’ye çağıran Tekâ- lif-i Milliye Emirlerini yayımladı. (7-8 Ağustos 1921) Türk milleti bu emirlere tam bir kararlılık ve fedakârlıkla uydu. Bu bilgiye göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Kurtuluş Savaşı halkın dayanışması ile kazanılmıştır. B) Ordunun ihtiyaçları giderilerek savaşa hazır hâle geti- rilmiştir. C) Düzenli ordudan vazgeçilip yeniden Kuvayımilliye’ye dönülmüştür. D) Türk milleti Mustafa Kemal’e tam bir güven ve bağlılık göstermiştir. (Taktik 4’e göz atın.) 6 Ulusun içerideki birliğinin hem belli hem denenmiş olması, gelecek için en büyük güvence- dir. Atatürk bu sözünü, aşağıdakilerden hangisinin uygu- lama sonuçlarına dayanarak söylemiş olabilir? A) 1921 Anayasası’nın B) Takrir-i Sükûn Yasası’nın C) Hıyanet-i Vataniye Kanunu’nun D) Tekâlif-i Milliye Emirleri’nin (Taktik 4’e göz atın.) Uzman Yorumu Tekâlif-i Milliye Emirlerinin Türk milletinin dayanışmasına, fe- dakârlığına ve millî birlik beraberliğine katkıları hemen hemen her yıl sorulmuştur. • Mustafa Kemal Başkomutan olduktan sonra ordunun her türlü ihtiyaçlarını karşılamak için Tekâlif-i Milliye Emirlerini yayıMladı. 5 7 Mustafa Kemal Paşa, Başkomutanlık Yasası’nın kendisi- ne verdiği yetkiye dayanarak yayımladığı Tekâlif-i Milliye Emirleriyle, ordunun ihtiyaçlarını karşılamayı amaçlamış- tır. Halkımız da tum yoksulluğuna rağmen bu emirlere gö- nulden uyarak orduyu desteklemiştir. Bu durum Turk milletinin; Millî birlik ve beraberlik Yardımlaşma Dayanışma Millî egemenlik I II III IV anlayışlarından hangilerine sahip olduğunu gösterir? A) Yalnız I B) I ve IV C) III ve IV D) I, II ve III (Taktik 5 ve 6’ya göz atın.) • Tekâlif-i Milliye Emirlerinde Türk halkı büyük bir yardımlaşma ve dayanışma örneği göstermiştir. 6 8 Yurdun her tarafından iki yüz elli kadar öğretmenin katıl- dığı Maarif Kongresi hakkında Mustafa Kemal: "Cephede ordu Yunanlarla mücadele ederken Ankara'da muallimler ordusu cehalete karşı müdafaa programı hazırlıyor. Harp ve maarif cephelerinin ikisinde de faaliyetler var. Millî ordu vatandan düşmanı, muallim ordusu da cehalet ve zulmeti kovacak, iki hizmetin aynı zamanda gerçekleşmesi ulvî bir tesadüftür..." ifadelerini kullanmıştır. Buna göre Maarif Kongresi hakkındı, I. Cephede kazanılan başarılar eğitimden daha önemli görülmüştür. II. Kurtuluş Savaşı devam ederken toplanmıştır. III. Temsiliyet açısından ulusal nitelik taşımaktadır. IV. Ülkedeki eğitim kurumları Millî Eğitim Bakanlığına bağlanmıştır. çıkarımlarından hangileri yapılabilir? A) I ve II B) I ve IV C) II ve III D) III ve IV (Taktik 7'ye göz atın.) • Maarif Kongresi, Kurtuluş Savaşı devam ederken toplanmış- tır. Bu noktada, M. Kemal Atatürk'ün eğitime verdiği önem ile ilgili sorular sorulmaktadır. 7 Savaşa Rağmen Eğitim Kongresi Anadolu İnsanının Büyük Fedakârlığı

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=