UYGUN - PRATİK DEFTER - TÜRKÇE 8. SINIF
4. BÖLÜM: PARÇADA ANLAM www.sadikuygun.com.tr 72 Bu paragraftan çıkarılabilecek yardımcı düşünceler şunlardır: 1. ................................................................................................................................................................ 2. ................................................................................................................................................................ 3. ................................................................................................................................................................ 1879 Kasım’ında Edison bir gece yazı masasının başına otur- muş, sönük bir puroyu emerek ne yapacağını düşünüyordu. Dalgın dalgın ceketinin düğmelerinden birini çevirirken düğme koptu. Üs- tünden bir iplik parçası sarkıyordu. Birden yerinden fırladı, labora- tuvara geçti ve teknisyenlerine iplik parçasını gösterdi. Bir yumak ip alıp ufak parçalar hâlinde bölmelerini ve kömürleştirip lambaya takmalarını söyledi. Asistanları sonuç ummamakla beraber hemen söylenileni yaptılar. Edison’un bu fikri, çalışmalarından vazgeçme- den önce başvurulacak son çare gibi görünüyordu. Kömürleştirilen iplikler her seferinde kırıl- masına rağmen bir tanesi kırılmadan lambaya takılabildi. Lambanın havası hemen boşaltıldı. Lambaya elektrik verildiğinde iplik kızdı ve tatlı sarı bir ışık meydana geldi. Edison ve arkadaşları ışığa büyülenmiş gibi bakıp acaba ne kadar sürecek diye kara kara düşünüyorlardı. Ampul saat- lerce sönmedi. Süren çalışmalar sonunda elektrik santrali yapmak, 900 binada elektrik şebekesi kurmak, binlerce sayaç yerleştirmek, duylarıyla beraber 14000 ampul yapmak gerekti. 4 Eylül 1882’de meşhur mucidin bir işareti üzerine akım verildiği zaman, bütün mahallenin yüzlerce bi- nasında binlerce elektrik ampulü yandı ve ampuller etrafa parlak, tatlı ışıklar saçmaya başladı. (I) Çocuk kitaplarının eğitici olması gerektiğini düşünenler, çocukların sevdiği kitapların büyük bir kısmını saçma sapanlıkla suçluyor. (II) Oysa öncelikli olan ne tür olursa olsun çocuğun bir kitabı isteyerek zevkle okuması, “O yazarın başka kitabı var mı?” diye merak etmesidir. (III) An- cak birisi çıkıp ona “Niye saçma sapan kitaplar okuyorsun?” diyerek onun kitap okuma sevgisini baltalıyor. (IV) Bu tür yanlış söylemler ancak “Çocuğu Kitap Okumaktan Soğutmanın On Yolu” isimli bir makalede yer alabilir. Bu metinde numaralanmış cümlelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) I. cümlede bazı kişilerin, eğitici olmayan çocuk kitaplarını gereksiz gördüğü dile getirilmiştir. B) II. cümlede asıl önemli olanın çocukların kitap okuması olduğu belirtilmiştir. C) III. cümlede çocuklara kitap okuma sevgisi kazandırma yollarının üzerinde durulmuştur. D) IV. cümlede yanlış yaklaşımların, çocukları kitap okumaktan uzaklaştıracağı anlatılmıştır. Çözüm: III. cümlede çocukların kitap okuma sevgisinin baltalandığından söz edilmiştir. Bu yüzden kitap okuma sevgisi kazandırma yollarının üzerinde durulmuştur, diyeme- yiz. Yanıt C’dir. Öğrenci Yorumu
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=