UYGUN - PRATİK DEFTER - İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8. SINIF

6. ÜNİTE: ATATÜRK DÖNEMİ TÜRK DIŞ POLİTİKASI 234 • Avrupalılar Osmanlının son dönemlerinde ülkenin pek çok yerinde okullar açmıştı. • 20. yüzyılın başında Osmanlı Devleti sınırlarında 400 civarında yabancı okul bulunuyordu. • Devlet tarafından denetlenemeyen bu okullarda genellikle ......................... çocukları eğitiliyordu. • Bu okullarda misyonerlik faaliyetlerinin yapılması, müfredatında Türkler aleyhinde propagandaların ol- ması ve derslerde ......................... düşüncelere yer verilmesi, I. Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı’nda bu okulların zararlı faaliyetlerde bulunmaları, bir düzenleme yapılmasını gerekli kılıyordu. • ................................. Kanunu ile bu okullar Millî Eğitim Bakanlığına bağlandı. Bu okullar ve faaliyetlerine ilişkin şöyle düzenlemeler yapıldı: ✓ Tarih, Türkçe ve coğrafya derslerinin ......................... öğretmenler tarafından okutulması, ✓ Okulların .......................................... müfettişleri tarafından denetlenmesi, ✓ Okullarda ......................... propaganda ve misyonerlik faaliyetlerinin yasaklanması, ✓ Dinî sembol ve işaretlerin kullanılmasının yasaklanması kararlaştırıldı. • Yapılan bu düzenlemeler başta Fransa olmak üzere İtalya ve ABD ile sorunlar yaşanmasına yol açtı. • Tüm tepkilere rağmen konuyu ......................... olarak değerlendiren Türkiye bu talepleri reddetti. • Türkiye’nin bu kararı ......................... haklarını korumaya yönelik ve ........................ anlayışına uygundur. • Kanunlara uyanlar faaliyetlerine devam etti, uymayanlar ise kapatıldı. • İngiltere, ................................... Antlaşması’na dayanarak Musul’u işgal etmişti. • Lozan’da Türk tarafı, bölgedeki nüfusun çoğunluğunun ......................... oluştuğunu belirterek Musul’un kendi sınırları içerisinde olması gerektiğini söylemiştir. • İngiltere, Musul’un zengin ......................... kaynaklarına sahip olduğu için Türkiye’ye bırakmak istemi- yordu. • Lozan’da ................................ geleceği ile karar alınamamıştı. • Tarafların dokuz ay içinde yapacakları ikili görüşmelerde konunun tekrar ele alınması kararlaştırıldı. • İngiltere ve Türkiye arasında İstanbul’da yapılan .......................................... sonuç alınamadı. • Musul Sorunu Lozan’a uygun olarak ..................................... taşındı. • Milletler Cemiyetinin yanlı tutumu sonucu, ................................ lehine karar verildi. • Bu kararı kabul etmeyen Türkiye, bölgeye ................................ harekât yapmayı düşündüyse de bu sırada çıkan ......................... İsyanı Türkiye’yi zor duruma bıraktı. • Yeni bir savaş çıkmasını istemeyen Türkiye, Milletler Cemiyetinin kararına uyarak İngiltere ile ......................... Antlaşması’nı imzaladı (1926). Antlaşmaya göre; ✓ Musul, İngiltere’nin mandası altındaki Irak’a bırakıldı. ✓ Irak petrol gelirinden %10’luk bir pay, 25 yıl süreyle Türkiye’ye verilecekti. Yabancı Okullar Türkiye’ye Bağlanıyor Musul Hangi Devlette Kalacak www.sadikuygun.com.tr ayrılıkçı azınlık Türk dinî iç sorun egemenlik bağımsızlık Millî Eğitim Bakanlığı Tevhidi Tedrisat Mondros Ateşkes petrol Milletler Cemiyetine askerî Musul’un Haliç Konferansı’nda İngiltere Şeyh Sait Ankara Türklerden

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=