UYGUN - FÖY İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8. SINIF

www.sadikuygun.com.tr 2 PRATİK YAPALIM A. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun kavramları yazınız. Osmanlıcılık Türkçülük Batıcılık İslamcılık 1. Hangi milletten olursa olsun bütün Müslüman- ların halifenin etrafında birleşmesini hedef alan düşünce akımına ................................. denir. 2. İmparatorluk sınırları içerisinde yaşayan herkesi din, dil, ırk ve mezhep ayrımı yapmaksızın kanun önünde eşit gören fikir akımına ........................... denir. 3. Batı’nın her alanda Osmanlı’nın önüne geçme- si, Osmanlı Devleti’nin tek kurtuluş yolunun bu yüzyılın fikir ve ihtiyaçlarına uygun medenî bir devlet ve millet hâlini alması gerektiği düşün- cesine ..................................... denir. 4. Balkan Savaşı’ndan sonra Osmanlıcılık akımı- nın başarısız olması; boşluğu dolduracak, mil- leti bir arada tutacak yeni ve farklı bir ideolojiye ihtiyaç duyulması sonucu .......................... akı- mı ortaya çıkmıştır. B. Mustafa Kemal’in öğrenim hayatıyla ilgili aşa- ğıdaki soruları yanıtlayınız. 1. İlk öğrenimine hangi şehirde başlamıştır? .......................................................................... 2. Mahalle Mektebinden sonra hangi okula başla- mıştır? .......................................................................... 3. Harp Okulunu ve Harp Akademisini hangi şe- hirde okumuştur? .......................................................................... 4. Askerî lise eğitimini hangi şehirde almıştır? .......................................................................... 5. Askerî rüştiye eğitimini hangi şehirde almıştır? .......................................................................... C. Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık ve Batıcılık kavramlarının tanımlarını yapınız. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. D. Aşağıda Mustafa Kemal’in öğrenim gördüğü okul- lar verilmiştir. Mustafa Kemal’in öğrenim gördüğü okulların kronolojik sıralamasını yapınız. Selanik Mülkiye Rüştiyesi İstanbul Harp Okulu Selanik Askerî Rüştiyesi İstanbul Harp Akademesi Mahalle Mektebi Manastır Askerî İdadisi Şemsi Efendi Mektebi E. Aşağıda verilen cümlelerdeki yargılar doğru ise “D” yanlış ise “Y” yazınız. 1 19. yüzyılın sonlarına doğru Osmanlı Devleti parçalanma sürecine girmişti. 2 Mustafa Kemal, Selanik Askerî Rüştiye- si’nde okurken babasını kaybetti. 3 Mustafa Kemal İstanbul Harp Okulu’n- dan teğmen rütbesiyle mezun oldu. 4 Mustafa Kemal askerlik mesleğini ailesi- nin baskısı ile seçmiştir. 5 Mustafa Kemal, Mahalle Mektebinin arka- sından Şemsi Efendi İlkokuluna başladı. İslamcılık Osmanlıcılık: Osmanlı Devleti içindeki tüm mil- letleri Osmanlıcılık duygusu altında birleştirmeyi hedefler. İslamcılık: Osmanlı Devleti içindeki Müslüman- ları halifenin liderliğinde birleştirmeyi amaçlar. Türkçülük: Osmanlı Devleti’nde yaşayan Türk- leri millî bir duygu içinde birleştirmeyi amaçlar Batıcılık: Osmanlı Devleti’nin kurtuluş yolunun Batı’ya ayak uydurmaktan geçtiğini savunur. Osmanlıcılık Selanik Şemsi Efendi Mektebi İstanbul Manastır Selanik Batıcılık Türkçülük D Y D Y D 3 6 4 7 1 5 2

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=