UYGUN - FÖY İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8. SINIF
1 UYGUN T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK SINAVA HAZIRLIK FÖYLERİ z - Kitap Uygulamalı 2. F Ö Y 20. YÜZYILDA OSMANLI DEVLETİ VE MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN ÖĞRENİM HAYATI T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 1. ÜNİTE UYGUN SINAVA HAZIRLIK FÖYLERİ SPOT BİLGİLER 1. Osmanlı Devleti’nin çöküşünü önlemek isteyen aydınlar bazı fikir akımları orta- ya atmışlardır. Bunlar: • Osmanlıcılık, Osmanlı Devleti için- deki tüm milletleri Osmanlı vatan- daşı sayarak dağılmayı önlemeyi amaçlar. • Batıcılık, Osmanlı Devleti’nin kur- tuluşunun tek yolunun Batıya ayak uydurmaktan geçtiğini savunur. • İslamcılık, Müslüman milletleri bir arada tutmayı amaçlamıştır. • Türkçülük, Osmanlı Devleti’nde ya- şayan Türkleri milli bir duygu ile bir- leştirmeyi amaçlar. 2. Selanik; • Ekonomik, siyasi ve kültürel bakım- dan zengin • Farklı fikir akımlarının görüldüğü bir kenttir. 3. Atatürk’ün ailesi, • Anadolu’dan Balkanlara göç etmiş- tir. 4. Okul çağına gelen Mustafa’nın öğreni- mine hangi okulda başlayacağı ailede küçük bir tartışmaya neden oldu. Bu durum Osmanlı Devleti’nde eğitim bir- liğinin olmadığını gösterir. 5. Mustafa Kemal, annesinin isteği ile öğ- renimine Mahalle Mektebinde başladı. 6. Selanik, Manastır ve İstanbul, • Mustafa Kemal’in sırasıyla eğitim al- dığı şehirlerdir. 7. Mustafa Kemal Selanik sokaklarında gördüğü üniformalı öğrencilere özenip Askeri Rüştiye sınavlarına girmiştir. Mustafa Kemal’in askerlik mesleğini seçmesinde yakın çevresinin etkisi vardır. 8. Mustafa Kemal, • Mahalle Mektebi ve • Selanik Mülkiye Rüştiyesini yarıda bırakmıştır. 9. Mustafa Kemal Manastır Askeri İdadi- si’ni okuduğu sırada, arkadaşı Ömer Naci’nin etkisiyle edebiyata ve hitabete ilgi duymuştur. 10.Mustafa Kemal, İstanbul’da Harp Oku- lu ve Harp Akademisini bitirdi. 11.Mustafa Kemal, • Harp Okulundan teğmen • Harp Akademisinden kurmay yüzba- şı rütbeleriyle mezun olmuştur. • Selanik Askeri Rüştiyesinde “Kemal” ismini almıştır. 1. Atatürk’ün çocukluk döneminde Selanik’te farklı inanç ve milletler bir arada yaşamaktaydı. Bu bilgide Selanik şehrinin, I. Dinî II. İktisadi III. Askerî IV. Sosyal özelliklerinden hangileri vurgulanmıştır? İTA.8.1.2 A) I ve II B) I ve IV C) II ve III D) II ve IV (Spot 2’ye göre) Çözüm: Farklı milletlerin yaşaması, Selanik şehrinin sos- yal yapısıyla ilgilidir. Farklı inançların yaşanması dini yapısıyla ilgilidir. Yanıt B’dir. 2. Osmanlı Devleti’ni parçalanmaktan kurtarmak için Osmanlı aydınları tarafından bazı fikir akım- ları ortaya atılmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu fikir akımlarından birisi değildir? İTA.8.1.1 A) İslamcılık B) Türkçülük C) İnkılapçılık D) Batıcılık (Spot 1’e göre) Çözüm: İslamcılık, Türkçülük, Batıcılık fikir akımları ara- sında yer alır. Ancak inkılapçılık, Atatürk ilkelerin- den biridir. Yanıt C’dir. 3. Batıcılık Osmanlı Devleti’nin kurtuluşunun Batı’ya ayak uydurmaktan geçtiği- ni savunması ? Osmanlı sınırları içinde tüm mil- letlerin Osmanlılık duygusu ile bir- leştirilmesi düşüncesi İslamcılık Müslüman milletlerin bir arada tu- tulmasını öngören düşünce akımı Türkçülük Osmanlı topraklarında yaşayan Türkleri milli bir duygu ile bilinç- lendirmeyi amaçlayan akım Verilen eşleştirme tablosunda boş bırakılan yer aşağıdakilerden hangisiyle tamamlanma- lıdır? İTA.8.1.1 A) Laiklik B) Osmanlıcılık C) Milliyetçilik D) Devletçilik (Spot 1’e göre) Çözüm: Osmanlıcılık, Osmanlı sınırları içinde yaşayan tüm milletlerin Osmanlılık duygusu ile birleştirilme düşüncesidir. Yanıt B’dir. Ad Soyad: Sınıf / No.: FARKLI SORU ÖRNEKLERİ
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=