UYGUN - BİLGİLİ ÖN TEST - İNKİLAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK 8. SINIF

www.sadikuygun.com.tr SADIK UYGUN YAYINLARI www.sadikuygun.com.tr www.sadikuygun.com.tr 6 Aşağıdakilerden hangisi Atatürk Dönemi Türk dış politikasında yaşanan bir geliş- me değildir? İTA. 8.6.2 A) Nüfus mübadelesi B) Saltanatın kaldırılması C) Dış borçlar D) Yabancı okullar BİLGİ: Yabancı Okullar Sorunu: Fransa ile yaşandı. İç mesele olarak görüldü. Yabancılara müdahale ettirilmedi. Tüm yaban- cı okullar MEB’e bağlandı. Kabul etmeyenler kapatıldı. Dış Borçlar Sorunu: 1929 Dünya Ekonomik Krizi etkili oldu. Fransa’ya olan borçlara yeni bir taksitlendirme planı yapıldı. Musul Sorunu: Lozan’da İngiltere ile çözülememiş bir konu- dur. Türkiye, Musul’u Misakımillî’de olduğu için almak istemiş, İngiltere ise petrol olduğu için vermek istememiştir. Bu konu- da Milletler Cemiyetine başvuruldu. Ancak istenilen sonuç alınamadı. Türkiye’nin Musul girişimlerinin olduğu dönemde Şeyh Sait İsyanı çıkmış ve Musul’un kaybedilmesinde etkili olmuştur. 1926 - Ankara Antlaşması ile Musul petrol gelirleri- nin %10’unun 25 yıl süreyle Türkiye’ye verilmesi şartı ile Irak yönetimine bırakılmıştır. Musul Sorunu Misakımillî’ye aykırı olarak çözümlenmiştir. Nüfus Mübadelesi: Türkiye ile Yunanistan arasında yaşan- mıştır. Lozan’da Batı Trakya’da yaşayan Türkler ile İstan- bul’da yaşayan Rumlar dışında kalan Türklerin ve Rumların karşılıklı olarak yer değiştirmeleri kararlaştırılmıştı. Ancak Yu- nanistan’ın Türkiye’de daha çok Rum bırakmak istemesinden dolayı sorun yaşanmıştır. Uzun yıllar süren sorun 1930’da Yunan Başkanı Venizelos’un Türkiye ziyareti ile çözülmüştür. 7 Türk hükûmeti, yabancı okulların eğitim fa- aliyetlerinin kontrolü için 1925-1926 öğretim yılında şu kararları almıştır: I. Bu okullar Millî Eğitim Bakanlığına bağla- nacak. II. Başarılı öğrencilere verilecek ödüllerde yabancı ülke bayrağı bulundurulmaya- cak. III. Okullar Türk müfettişleri tarafından de- netlenecek. Verilen bu bilgilere göre Türkiye ve ya- bancı okullar ile ilgili aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir? İTA. 8.6.2 A) Türkiye yabancı okullar üzerinde otorite- sini sağlamıştır. B) Avrupa ülkeleri taraf olmaya çalışmışlardır. C) Yabancı okullar kendi programlarını uy- gulamışlardır. D) Yabancı okulların çıkarları ön planda tu- tulmuştur. 8 Lozan’dan sonra İstanbul’da yeniden başla- yan Musul görüşmelerinde Türkiye, bölgenin geleceğinin yapılacak bir halk oylaması ile belirlenmesini teklif etti. İngiltere ise meseleyi Milletler Cemiyetine götürmek istediğinden bu teklifi reddedip uzlaşmaz bir tutum içine girdi. Böylece sonuçsuz kalan görüşmelerin ardın- dan Musul sorunu Lozan Antlaşması’nın ilgi- li hükmü gereği Milletler Cemiyetine taşındı. Milletler Cemiyeti de Musul’un İngiltere man- dası altındaki Irak’a bırakılmasına karar verdi. Verilen bilgilere bakılarak aşağıdaki yargı- lardan hangisine ulaşılamaz? İTA. 8.6.2 A) Misakımillî’ye aykırı bir durum meydana gelmiştir. B) Türkiye, Musul sorununun halkının isteği- ne göre çözümlenmesini istemiştir. C) Milletler Cemiyeti, Musul sorununda taraf- lı davranmıştır. D) Türkiye, barış yanlısı politikasını terk et- miştir. 9 Türkiye ile Yunanistan arasındaki nüfus mü- badelesine Lozan Barış Antlaşması’ndan hemen sonra başlandı. Ancak bu değişim süreci Yunanistan’ın antlaşma hükümlerine aykırı biçimde İstanbul’da olabildiğince fazla Rum nüfus bırakmak istemesi nedeniyle ke- sintiye uğradı. Yunanistan’ın bu tutumu sergilemesinde aşağıdakilerden hangisi etkili olmuştur? İTA. 8.6.2 A) Ülkesindeki nüfusu azaltmak istemesi B) Uluslararası siyasette daha fazla söz sa- hibi olmak istemesi C) Türkiye’nin iç işlerine karışabileceği bir ortam yaratmak istemesi D) Ekonomik açıdan zor bir durumun içinde olması 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 A B C D 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 A B C D

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=