UYGUN - SPOTLU SORU BANKASI - SOSYAL BİLGİLER 7. SINIF

7. ÜNİTE www.sadikuygun.com.tr 188 KÜRESEL BAĞLANTILAR YENİ NESİL TEST 3 Bir ülkenin vatandaşları, bir dinin mensupları, bir okulun mezunları, bir takımın taraftarları aynı özelliklere sahip olamaz. Ancak zihnimizde önceden oluşmuş izlenimler onları öyle varsaymamıza yol açar. İnsanlar ilişki kurdukları diğer insanları ve kültürleri anlamaya çalışırken onları, sahip olduklarını düşündükleri özelliklerini dikkate alarak sınıflandırma eğilimindedirler. Bu süreçte sıklıkla başvurulan yöntemlerden biri kalıp yargılardan yararlanmaktır. Kalıp yargılar, kanıtlanamayan inançlara dayanan, tahminî ve duygusal, yanlış ya da gerçeğin tamamını göster- meyen, herhangi bir kişi hakkında kısa yoldan bilgi edinmeyi sağlayan, toplumda sorgulanmadan hızlı biçimde yayılan, olumlu veya olumsuz nitelendirmelerdir. Gerçeğe uygun olup olmadığı sorgulanmadan kullanılan kalıp yargılar, üzerinde konuşulan veya tartışılan konu hakkında kısa yoldan bilgi edinilmesini ve kişisel bir görüş oluş- turulmasını hedefleyen ifadelerdir. Mantıksal açıdan kuşku ile karşılanmaları gerektiği hâlde genellikle kabul edil- dikleri görülmektedir. Çoğunlukla kulaktan dolma, genel bilgiler içeren kalıp yargılar, toplumsal yaşama, gelenek ve göreneklere ya da kişisel eğilimlere dayalı olarak meydana gelir ve pek sorgulanmadan konuşma yoluyla hızlı bir biçimde yayılır ve davranışa dönüşür. Bu davranış da genellikle ayrımcılık şeklinde olur. Bu özelliklerinden ötürü sözlü kültürün bir parçası olarak ele alınsalar da yazılı kaynaklarda bunlarla sıkça karşılaşılmaktadır. Verilen bilgiden yola çıkılarak kalıp yargılar için; I. Oluşmasında toplumun ananelerinin etkili olduğu, II. Bir kültürün tüm bireyleri tarafından kabul gördüğü, III. Kişisel yönelimlerle meydana geldiği, ifadelerinden hangileri söylenebilir? SB.7.7.3 A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II D) I ve III 4 Tek kullanımlık plastiklere bağımlı şirketler atıklarıyla sadece gezegeni kirletmiyorlar, gaz ve petrol sektörünün ayakta durmasına ve iklim değişikliğinin tırmanmasına da neden oluyorlar. Fosil yakıt endüstrisi için plastik müthiş bir cankurtaran. Küresel ısınmadan sorumlu şirketler, aynı zamanda büyük şirketlere tek kullanımlık plastik üretmekten de sorumlu. Maalesef, ko- nunun ciddiyetini kabul eden tüketim ürünleri şirketleri, halkla ilişkiler makinesini çalıştıra- rak birkaç tane yeniden kullanım pilot uygulaması yapıyor ve sonra yollarına daha fazla tek kullanımlık plastikle devam ediyor. Tek kullanımlık plastik iş modelini sürdüren bu şirketler, kendilerini giderek iklim krizinin kalbindeki fosil yakıt endüstrisinin uzun süreli ve sıkıntılı müttefiki olarak buluyor. Tüketim ürünleri şirketleri, plastik kirliliği ile mücadele edeceğini söylüyor ancak fosil yakıt endüstrisi ile büyük yalanı sürdürmek için çalışıyorlar: Plastik krizinden geri dönüşümle çıkabiliriz. Ancak bugüne kadar üretilen plastik atığın yalnızca yüzde ikisi, kelimenin tam anlamıyla döngüsel bir şekilde geri dö- nüştürüldü. Plastik yalnızca bir okyanus ve atık sorunu değil aynı zamanda iklim, sağlık ve sosyal adalet sorunu. Plastiklerin yüzde 99’u gaz ve petrol gibi fosil yakıtlardan üretiliyor, plastiğin hayat döngüsü iklim değişikliğinin tırmanmasına neden oluyor. Plastik, üretilmeye başladığı andan itibaren sosyal ve çevresel olarak zehirli bir maddedir. https://www.greenpeace.org/turkey Verilen paragraftan hareketle; I. Greenpeace uluslararası bir oluşumdur. II. Plastik ve fosil yakıtların kullanımı ekosisteme zarar vermektedir. III. Tüketim ürünleri şirketleri plastik ambalaj bağımlılıklarından vazgeçmelidir. çıkarımlarından hangilerine ulaşılabilir? SB.7.7.4 A) I ve II B) I ve III C) II ve III D) I, II ve III Küresel Sorunlara Çözüm Üretiyorum/ İnsanları Nasıl Tanıyoruz?

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxMzU=